The capital city - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van nikkyenlisanne - WaarBenJij.nu The capital city - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van nikkyenlisanne - WaarBenJij.nu

The capital city

28 April 2014 | Sri Lanka, Dambulla

Zusjes. Jaja, er is weer vraag naar. Terug van weggeweest, bring the action!!!

FINAL CALL. We zagen onze vlucht naar Sri Lanka bijna voor onze neus voorbij schieten.. Wij dachten nog even op ons gemak te eten, en onze behoefte te doen.. Blijken ze hier een flinke tijd vooraf te gaan 'boarden'. De ochtend zelf begon overigens ook al goed. We kwamen erachter dat we een busticket naar het verkeerde vliegveld hadden geboekt. Oeps! Gelukkig net op tijd gezien en met onze slaperige kop een taxi gepakt. Afscheid genomen van Bhoemibol, so sad. Tijd voor weer een nieuwe cultuur. Goedemorgen Sri Lanka!

Kapot en moe kwamen we aan in Colombo. Al is het geen vervelend omaatje tijdens een vlucht, dan is het wel een snurkende man waardoor je geen slaap kunt pakken. Ff een flinke nespresso achterover gehaald en weer nieuwe rupees gepind (de valuta hier). Taxi gepakt naar Negombo. Hier gearriveerd, met onze vermoeide koppen staan onderhandelen over de prijs van een kamer. Pff geen zin meer in, maar uiteindelijk toch voor de helft van de vraagprijs een kamer gekregen, met een fantastisch zacht bed erin. Tevens is het laagseizoen nu, dus wij zullen onze slag eens gaan slaan de komende weken..Zo stroef als de ochtend verlopen is, zo perfect is de avond gegaan. We hadden zin in een chakra massage, en laat dit dan meteen de beste ooit zijn. We voelden ons als prinsesjes. Als kers op de taart kregen we nog een overheerlijke curry en een ricebal geserveerd. Klinkt misschien vies, maar het was ongelooflijk lekker!!!!Zo zie je maar weer..wat begint als een chaos, eindigt in rust. Positief blijven, geen zorgen. Dan komt alles wel op zijn pootjes terecht. Na deze heerlijke avond zijn we als koninginnen in slaap gevallen..

Van Negombo naar Colombo, en vanuit hier weer naar Kandy. Met de trein..wat een prachtige reis. Langs rijstvelden, groene natuur, palmbomen, grote huizen, maar ook armoedige.. Twee stambeelden zijn, en lekker aangestaard worden. Maar ook aanspraak hebben van de locals, en fijn engels met ze kunnen praten. Dit valt ons overigens wel op. Al is dit land nog in opkomst qua toerisme, de Sri lankezen die we hebben gesproken krijgen een dikke 8 voor hun engelse taal. Heerlijk!!! De mensen zijn echt zo vriendelijk en gastvrij hier. En om op die gastvrijheid in te haken..... Bij aankomst in Kandy liepen we een vrouw tegen het lijf die kamers onder verhuurt in haar eigen huis. Niet duur, tussen de cultuur zitten, een gratis gids, goede recensies van andere toeristen in haar boekje. Al met al een fantastisch spontane dame..jaaa dat klonk als muziek in onze oren. Uitdagingen, leuk! Voor de hygiëne hadden we hier niet moeten zitten maar och, 1 nacht spinnen en kakkerlakken, dat overleefd Nikky wel, haha! Samen met Irene, de vrouw des huizes, zijn we om 05.00u naar een tempel gegaan..Ze komen onze strot uit. Maar we passen ons aan en gaan mee in de cultuur. Dus hup, ons nest uit en niet nadenken. 'The tempel of tooth'. Very nice!!! Ook nog Kandy lake aangedaan.. Also very nice!! Hierna naar de markt geweest met Irene en eten gekocht voor de avond. Van deze schat mochten we nog een nachtje blijven, maar we wilden weer terug naar goede hygiëne en een fijn bed. Eigenlijk zijn we maar verwend!!! Wij walgen al van 1 nacht in een klein vies huisje. Irene leeft hier gewoon. 'I don't need much money, I'm happy'. Daar sta je dan als klein verwend meisje, die alles kan doen wat ze maar wil..de hele wereld rond kan gaan, en altijd overal geld voor heeft. Niet meer omkijkt naar een stuk wc papier of een schone handdoek, alles maar aanneemt zoals het is.. Kan eten wat ze wil en niet hoeft na te denken of ze haar huur kan betalen. De mooiste gadgets kan kopen en niet hoeft te werken om ervan te kunnen leven, maar om leuke dingen te doen. Even slikken..heftig, Afrika gevoel herbeleven. We hebben nog een hele dag opgetrokken met deze schat, zijn naar een traditionele dansshow gegaan, en daarna stond het eten voor ons klaar..Wat kan deze vrouw goed koken zeg!!! En wat is ze lief!! Onder het genot van een flinke fles Lion bier hebben we de avond gezellig afgesloten, en zijn toen weer in luxe gaan slapen in een fraai hotel, waar we weer 20 euro van hebben afgetroggeld. Fijn dat laagseizoen hihi.

Na deze geweldige en onvergetelijke ervaring, zijn we verder gegaan naar Dambulla. Met de bus, erg lijp. Volgepropt, plakkend tegen sri lankezen aan en mannen naast je, die in slaap vallen op je schouder. Heel fijn! In Dambulla hebben we de volgende dag een ochtendtrip gedaan naar Sigariya. Echt geen zin meer om die tassen mee te sleuren, we beginnen reismoe te raken. Kan dat? Sigiriya is leuk!!! Geen tempels maar rotsen. Vroeg opgestaan en de bus genomen. Tijdens onze wandeling richting 'the lion rock' kwamen we een gastje tegen in een tuk tuk. Ook hij had een boekje bij zich waar toeristen in hadden geschreven. 'When you don't want to ripped off, go with this guy'. We hadden al gelezen dat de rots naast 'the lion' mooier is. En goedkoper. Laten we weer eens in het diepe springen en met deze jongeman mee gaan. De moeite waard, recensies werden waargemaakt. Een harde klim naar boven, klotsende oksels alweer! Maar woooooooowwwwww WAT EEN UITZICHT!!!! We konden heel centraal Sri Lanka zien. En op deze rots, Pidurangala, was geen toerist te zien. Toen zagen we in de verte de beroemde leeuwenrots. Hallo toerisme! Wij blij, was zo gaaf! Naderhand onze gids een fooi gegeven. Zelf besloten, hij hoefde eigenlijk niets. Goede tactiek van hem, haha!
Busje terug genomen, koude douche gepakt, powernapp gedaan en daarna naar 'the cave tempels' gegaan. Tempels haha daar zijn ze weer. Maar dan nu weer ff wat anders. Tempels in grotten, dat hebben we nog niet gezien..

Zoals jullie lezen maken we een hoop mee iedere dag. En we zijn nog lang niet klaar. Hierna trekken we door naar de oostkust, stukje binnenland nog, om daarna te eindigen op de mooiste stranden van Sri Lanka.

Wat een geweldig en veelzijdig land is dit zeg.
Geluksmomenten x1000000

• 28 April 2014 - 09:18

Esmee:

Leuk verhaal weer om te lezen! Geniet nog van de laatste weken!

• 28 April 2014 - 09:31

Lisanne:

Wat een verhaal weer meiden!! Haha het grappige is zie ook echt een beeld voor me hoe jullie daar als brugmannen zitten te praten en onderhandelen om voor zo goedkoop mogelijk iets te krijgen :p helaas gaat dat hier in nl niet zo makkelijk!
    Mis je toch wel hoor lies, maar tis zo raar die 3 maanden leken zoooo lang maar het vliegt niet normaal laat staan voor jullie!
    Meiden geniet nog meer van de laatste weken als jullie ooit hebben gedaan deze trip ;)
    xxx lisannr

• 28 April 2014 - 20:13

Alus:

Zo prinsesjes, of moet ik zeggen "Standbeelden". ! Jullie hebben het qua natuurschoon absolute hoogtepunt tot het laatst bewaard. Lyrisch in de overtreffende trap, over Sri Lanka, was een Pedaleur fietsmaat van mij die daar pas geleden ook een maand rondgetrokken is. Mooi verhaal weer, ik hoop dat jullie van al die avonturen het dagboekje goed bijgehouden hebben. Kun je het later nog eens helemaal mooi uitwerken met al die mooie foto's tot een mooi groter geheel. Die techniek van de Tsjakka massage, Lisanne, die kun je bij mij ook wel eens uitproberen. ! Mooi om te lezen het relativerende van alle wereldse drukmakerij. Door zulke reizen is jullie doelstelling van het uitdiepen van de levenservaring wel degelijk bereikt. Mooi voor later. ! Nu nog lekker relaxen aan die tropische stranden van Ceylon.
    Ik doe het vanavond in ieder geval weer met mijn Ceylon thee van Pickwick.

• 06 Mei 2014 - 20:56

Marleen Van Spreuwel:

Veel plezier met de laatste loodjes!

Groetjes Marleen

• 07 Mei 2014 - 10:22

Bram:

Hee Dames,

Tjee wat een verhalen weer, heerlijk klinkt het allemaal. Gelukkig is het bijna afgelopen, want ik word niet veel vrolijker van jullie verhalen hier op het werk in Best haha. Wat een avontuur en zoveel gedaan in een korte tijd, echt super, jullie halen er echt alles uit.

Geniet van de laatste loodjes ook al willen jullie dat waarschijnlijk niet horen nu.

Tot snel weer.

Groetjes Bram

• 07 Mei 2014 - 23:01

Bianca:

Ik heb wat verslagen gemist de laatste weken maar leuk om nu weer wat te lezen, ben weer bij.
    Ik zie regelmatig wat foto's van Helma ben erg benieuwd als jullie weer thuis zijn en naar de foto's en verhalen.
    Geniet nog lekker van de laatste weken en vooral van de lage prijzen en het goede weer en vooral van het lekker rustig aan kunnen doen zonder agenda.

Heel veel plezier
    Groetjes Bianca
    ps Floyd en Hilda zijn goed verwend op hun verjaardag

• 08 Mei 2014 - 01:11

Monique:

Ha meiden,
    De afgelopen maanden heb ik trouw jullie reisverslagen gelezen en natuurlijk kreeg ik ook regelmatig updates van Helma. Wat hebben jullie enorm veel gezien en beleefd.
    Er komt vast een prachtig fotoboek tzt !
    Hier gebeurt er ook vanalles (maar niet heus...)
    -We zitten in de finale van t Songfestival
    -De eerste Koningsdag is uitgebreid gevierd
    -Sylvie Meys is nog steeds regelmatig in t nieuws en
    -We hebben al heerlijk wat zonnige lentedagen gehad !
    Waarschijnlijk klinkt dit voor jullie als een ver-van-mijn-bed-show maar geloof me:je zit er straks snel genoeg weer in;haha!
    Geniet van het laatste deel van jullie reis en hopelijk straks vol verhalen en veilig weer thuis!
    Liefs,
    Monique

• 08 Mei 2014 - 11:28

Mindy:

Wat een prachtig verhaal weer, dat uitzicht moet geweldig zijn! Ben benieuwd naar de foto's!
    Geniet nog even van de laatste weekjes! Tot snel!